A beszéd észlelése és megértése (más néven beszédpercepció) a másoktól elhangzó közlések feldolgozását jelenti. Ez a folyamat alapja a megfelelő anyanyelv-elsajátításnak, az olvasás, írás és az idegen nyelv megtanulásának. Zavara esetén nehezített a hangok, hangsorok felismerése, ill. a szavak, mondatok, közlések jelentésének, tartalmának megértése, értelmezése ép hallás esetén is. Gósy Mária kutatásai szerint a gyermekek 30%-át érinti.
Mivel rejtetten működő folyamatról van szó, észrevétele a mindennapi életben nehéz (a gyermekek kompenzálhatnak is). Fejlesztés nélkül megmaradnak a zavarok. Gyakran vezet tanulási problémákhoz (írott nyelv elsajátítása, idegennyelv-tanulás, memoriterek tanulása). Csaknem minden tanulási zavarral küzdő gyermekeknél kimutatható beszédpercepciós probléma. Kihathat a beszédprodukcióra is: a gyermek szűk szókinccsel, nyelvtanilag hibásan beszél, a hangokat torzítja, kihagyja, felcseréli. A figyelmeztető jeleket a felnőtt környezet félreértheti, és magatartási problémának címkézi. Minél fiatalabb korban kiderül, annál könnyebben korrigálható.
Mik a kiváltó okok?
Környezeti okok:
- Beszédelsajátítás közegének megváltozása
- Felgyorsult beszédtempó
- Verbálisan ingerszegény környezet
- Kódváltó környezet (két- vagy többnyelvűség)
Biológiai okok:
- Nem ép beszédszervek és érzékszervek
- Idegrendszeri sérülés
Rizikófaktorok:
- Koraszülöttség
- Születési rendellenesség
- 2 éves kor után induló beszéd, lassú beszédfejlődés
- Családi érintettség a beszéd és a nyelv területén
- Állami gondozottság
Miről lehet felismerni?
- Késik a beszédfejlődés
- Nem köti le a mese
- Szűkös a szókincs
- Nyelvtani hibák a beszédben
- Szájra irányultság
- Szótalálási nehézség
- Nehezen tanul kívülről
- Súlyos artikulációs hibák
- Nem érdeklődik új ismeretek iránt
- Későn alakul ki a kézdominancia
Tünetei - figyelemfelhívó jelekÓvodáskorban:
- érthetetlen, "halandzsa" beszéd
- makacs, elhúzódó pöszeség
- kérdésekre nem megfelelő válaszok adása
- nem veszi észre, ha a nevét mondják, szólítják (auditív alak-háttér megkülönböztetés)
- zavarja mások hangos beszéde (auditív inger felvételének zavara)
- szereti, ha a TV hangosabban szól illetve a környezete hangosabb
- figyelmetlennek, feledékenynek tűnik
Óvodás- és iskoláskorban:
- gyakran megkérdezi: "mi van?"; "mit mondtál?"
- a másik gyereket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
- nem köti le a figyelmét a mesélés
- nem tudja megismételni a hallottakat
- nem képes megtanulni a verseket, dalokat
- rosszul énekel, "botfülű"
- hamar kifárad (a zajos környezetben)
- diszgrammatikus mondatok jellemzik beszédét
- beszédmegértése vizuális és mozgásos kíséret (segítség) mellett megfelelő
- hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat
Iskoláskorban:
- rendszeresen elfelejti, mi a házi feladat
- nagyon lassan dolgozik, a másikat figyeli
- sokat kérdez, visszakérdez
- tollbamondásnál lassú, sokat hibázik, szavakat, hangokat felcserél, helyettesít
- helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
- nyugtalan, figyelmetlen, feledékeny
- hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
- fejszámolásban gyengébb, mint az írásbeliben
Hogyan történik a vizsgálat?
Ha fennáll a beszédpercepciós gyengeség gyanúja, forduljunk logopédushoz.
Az ép hallásra épülő beszédészlelés a beszédhangok, hangkapcsolatok és hangsorokfelismerése akkor, amikor a jelentés még nem vesz részt a hallottak feldolgozásában.
A beszédészlelés során azonosítjuk a különböző beszédhangokat vagyszótagokat, azok kapcsolódásait, illetőleg sorozatát. A beszédészlelés alapszintjeiakusztikai, fonetikai és fonológiai észlelés. Részfolyamatai: szeriális, transzformációs,vizuális és ritmusészlelés, valamint a beszédhang-megkülönböztetés.A beszédmegértés nagyságrendileg a szavak jelentésének feldolgozásával kezdődik, majd a mondatok megértése és értelmezése következik. A szöveg értelmezésea legmagasabb szint, melynek során a hallott közlés megértésénekkövetkeztében az emlékezetben korábban tárolt információk aktiválása is megtörténik.
Vizsgálatok:
- GOH Hallást és beszédészlelést vizsgáló eljárás
- GMP Beszédészlelés-és beszédmegértés folyamatának vizsgálataDr. Gósy Mária által összeállított GMP-teszt
- Kiegészítő vizsgálatok: audiológia, fül-orr-gégészet
Hogyan fejleszthető?
A beszédpercepció fejlesztése logopédus feladata. Ezek a játékos feladatok beleilleszthetőek az óvodai és iskolai nevelésbe is.
A cél az elmaradott, illetőleg zavart beszédmegértés helyreállítása, azaz az életkornak megfelelő folyamatműködés kialakítása; szükség esetén a következményesproblémák csökkentése, megszüntetése. Terápia menetének leírása megtalálható Gósy Mária könyvében: Beszédészlelés –és megértés fejlesztése (iskolásoknak, óvódásoknak)
Észlelés fejlesztése:
- hallási figyelem fejlesztése: zörejek felismerése (papír, kulcs, harang, fémpénz, hangszerek); hangforrás keresése; állathangok felismerése; kinek a hangját hallod?
- egyszerű szóismétlés
- hangsorismétlés (értelmetlen vagy nehéz szavakkal)
- szóismétlés súgás alapján
- szájról olvasás
- hibafelismerés
- hangfelismerés
- hangkeresés: vonat, sorjáték
- szókígyó
- hangidőtartam megkülönböztetése
- hangokból szóalkotás
- hangokra bontás
- egyforma-nem egyforma
Értés fejlesztése:
- körülírás
- találós kérdés
- igaz-hamis mondatok
- mondatbővítés
- mondatbefejezés
- mondatátalakítás
- hibakeresés
- történetek visszamondatása
- történet befejezése
- viccek
Szókincsfejlesztés:
- szógyűjtés
- szólánc
- szóelőhívás
- asszociáció
- szómagyarázat
- szójátékok
Könyvajánló:
- A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése (óvodásoknak), Dr. Gósy Mária, Nicol, Bp., 2000
- Gyakori beszédészlelési és beszédmegértési zavarok (CD), Dr. Gósy Mária
- Játékos foglalkozások a beszédmegértés fejlesztésére (Óvodai ütemterv és módszertani útmutató középső és nagycsoportok számára), Odránné Kalina Krisztina, Nikol Kiadó, 2001
- DIFER - A beszédhanghallás fejlesztése 4-8 éves életkorban, Fazekasné Fenyvesi Margit - Dr. Nagy József, Mozaik Kiadó
- GMP-diagnosztika a beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatának vizsgálata, fejlesztési javaslatok CD, Gósy Mária, Nikol, 2006
- Iskolapszichológia 20. - A beszédészlelés fejlesztése óvodásoknál és kisiskolásoknál, Kuhn Gabriella - Gyarmathy Éva, Budapest ELTE PPK Tanárképzési és -továbbképzési Központ , 2004
- A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése (iskolásoknak), Gósy Mária, Nikol Kkt., 2006
- A beszédnevelés és a beszédfejlesztés kézikönyve, Meixner Ildikó, Meixner Alapítvány, 2004