Auditív feldolgozás zavara

A beszéd észlelése és megértése (más néven beszédpercepció) a másoktól elhangzó közlések feldolgozását jelenti. Ez a folyamat alapja a megfelelő anyanyelv-elsajátításnak, az olvasás, írás és az idegen nyelv megtanulásának. Zavara esetén nehezített a hangok, hangsorok felismerése, ill. a szavak, mondatok, közlések jelentésének, tartalmának megértése, értelmezése ép hallás esetén is. Gósy Mária kutatásai szerint a gyermekek 30%-át érinti.

Mivel rejtetten működő folyamatról van szó, észrevétele a mindennapi életben nehéz (a gyermekek kompenzálhatnak is). Fejlesztés nélkül megmaradnak a zavarok. Gyakran vezet tanulási problémákhoz (írott nyelv elsajátítása, idegennyelv-tanulás, memoriterek tanulása). Csaknem minden tanulási zavarral küzdő gyermekeknél kimutatható beszédpercepciós probléma. Kihathat a beszédprodukcióra is: a gyermek szűk szókinccsel, nyelvtanilag hibásan beszél, a hangokat torzítja, kihagyja, felcseréli. A figyelmeztető jeleket a felnőtt környezet félreértheti, és magatartási problémának címkézi. Minél fiatalabb korban kiderül, annál könnyebben korrigálható.

Mik a kiváltó okok?

Környezeti okok:

  • Beszédelsajátítás közegének megváltozása
  • Felgyorsult beszédtempó
  • Verbálisan ingerszegény környezet
  • Kódváltó környezet (két- vagy többnyelvűség)


Biológiai okok:

  • Nem ép beszédszervek és érzékszervek
  • Idegrendszeri sérülés


Rizikófaktorok:

  • Koraszülöttség
  • Születési rendellenesség
  • 2 éves kor után induló beszéd, lassú beszédfejlődés
  • Családi érintettség a beszéd és a nyelv területén
  • Állami gondozottság


Miről lehet felismerni?

  • Késik a beszédfejlődés
  • Nem köti le a mese
  • Szűkös a szókincs
  • Nyelvtani hibák a beszédben
  • Szájra irányultság
  • Szótalálási nehézség
  • Nehezen tanul kívülről
  • Súlyos artikulációs hibák
  • Nem érdeklődik új ismeretek iránt
  • Későn alakul ki a kézdominancia

Tünetei - figyelemfelhívó jelek

Óvodáskorban:
  • érthetetlen, "halandzsa" beszéd
  • makacs, elhúzódó pöszeség
  • kérdésekre nem megfelelő válaszok adása
  • nem veszi észre, ha a nevét mondják, szólítják (auditív alak-háttér megkülönböztetés)
  • zavarja mások hangos beszéde (auditív inger felvételének zavara)
  • szereti, ha a TV hangosabban szól illetve a környezete hangosabb
  • figyelmetlennek, feledékenynek tűnik

Óvodás- és iskoláskorban:
  • gyakran megkérdezi: "mi van?"; "mit mondtál?"
  • a másik gyereket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
  • nem köti le a figyelmét a mesélés
  • nem tudja megismételni a hallottakat
  • nem képes megtanulni a verseket, dalokat
  • rosszul énekel, "botfülű"
  • hamar kifárad (a zajos környezetben)
  • diszgrammatikus mondatok jellemzik beszédét
  • beszédmegértése vizuális és mozgásos kíséret (segítség) mellett megfelelő
  • hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat

Iskoláskorban:
  • rendszeresen elfelejti, mi a házi feladat
  • nagyon lassan dolgozik, a másikat figyeli
  • sokat kérdez, visszakérdez
  • tollbamondásnál lassú, sokat hibázik, szavakat, hangokat felcserél, helyettesít
  • helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
  • nyugtalan, figyelmetlen, feledékeny
  • hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
  • fejszámolásban gyengébb, mint az írásbeliben


Hogyan történik a vizsgálat?

Ha fennáll a beszédpercepciós gyengeség gyanúja, forduljunk logopédushoz.

Az ép hallásra épülő beszédészlelés a beszédhangok, hangkapcsolatok és hangsorokfelismerése akkor, amikor a jelentés még nem vesz részt a hallottak feldolgozásában.

A beszédészlelés során azonosítjuk a különböző beszédhangokat vagyszótagokat, azok kapcsolódásait, illetőleg sorozatát. A beszédészlelés alapszintjeiakusztikai, fonetikai és fonológiai észlelés. Részfolyamatai: szeriális, transzformációs,vizuális és ritmusészlelés, valamint a beszédhang-megkülönböztetés.A beszédmegértés nagyságrendileg a szavak jelentésének feldolgozásával kezdődik, majd a mondatok megértése és értelmezése következik. A szöveg értelmezésea legmagasabb szint, melynek során a hallott közlés megértésénekkövetkeztében az emlékezetben korábban tárolt információk aktiválása is megtörténik.

Vizsgálatok:

  • GOH Hallást és beszédészlelést vizsgáló eljárás
  • GMP Beszédészlelés-és beszédmegértés folyamatának vizsgálataDr. Gósy Mária által összeállított GMP-teszt
  • Kiegészítő vizsgálatok: audiológia, fül-orr-gégészet


Hogyan fejleszthető?

A beszédpercepció fejlesztése logopédus feladata. Ezek a játékos feladatok beleilleszthetőek az óvodai és iskolai nevelésbe is.
A cél az elmaradott, illetőleg zavart beszédmegértés helyreállítása, azaz az életkornak megfelelő folyamatműködés kialakítása; szükség esetén a következményesproblémák csökkentése, megszüntetése. Terápia menetének leírása megtalálható Gósy Mária könyvében: Beszédészlelés –és megértés fejlesztése (iskolásoknak, óvódásoknak)

Észlelés fejlesztése:

  • hallási figyelem fejlesztése: zörejek felismerése (papír, kulcs, harang, fémpénz, hangszerek); hangforrás keresése; állathangok felismerése; kinek a hangját hallod?
  • egyszerű szóismétlés
  • hangsorismétlés (értelmetlen vagy nehéz szavakkal)
  • szóismétlés súgás alapján
  • szájról olvasás
  • hibafelismerés
  • hangfelismerés
  • hangkeresés: vonat, sorjáték
  • szókígyó
  • hangidőtartam megkülönböztetése
  • hangokból szóalkotás
  • hangokra bontás
  • egyforma-nem egyforma


Értés fejlesztése:

  • körülírás
  • találós kérdés
  • igaz-hamis mondatok
  • mondatbővítés
  • mondatbefejezés
  • mondatátalakítás
  • hibakeresés
  • történetek visszamondatása
  • történet befejezése
  • viccek


Szókincsfejlesztés:

  • szógyűjtés
  • szólánc
  • szóelőhívás
  • asszociáció
  • szómagyarázat
  • szójátékok

Könyvajánló:

Fel↑