A beszédfejlődés tekintetében nagyon nagy eltérések tapasztalhatóak, nincs egy egységes fejlődési séma, amely minden gyermek esetén érvényes. Mégis, bizonyos tényezők figyelemfelhívóak lehetnek.
Milyen jelekre érdemes odafigyelnünk?
Többnyire akkor beszélünk a beszédindulás késéséről, ha 3 éves kor után, ép hallás, ép értelem és beszélő környezet mellett sem beszél gyermek. Kislányok esetében már korábban felfigyelhetünk bizonyos jelekre. Pl. ha 2 éves kor körül még nem jelennek meg az első szavak, vagy hónapok óta nem bővül a szókincs, akkor ezek mind jelző tünetek lehetnek. Az eltérő fejlődést a mozgásban is megfigyelhetjük. Később jelennek meg bizonyos mozgásformák, kimaradhat a kúszás vagy a mászás, azt tapasztaljuk, hogy a gyermek mozgása „ügyetlen”. Fiúk esetében 2 és fél éves kortól figyeljünk a fenti jelekre.
Mit tehetünk, ha a fenti jeleket tapasztaljuk?
A megkésett beszédfejlődés esetén többnyire időbeli késés tapasztalható. A beszéd fejlődése ugyanúgy történik, mint a normál fejlődésű kortársaknál, csak késéssel. A megkésett beszédfejlődés a nyelvi zavar enyhébb formája, melynek tünetei 2- 4 éves korban a legkifejezettebbek, majd kb 6-8 éves korra eltűnnek.
Jellemző továbbá:
Fejlődési diszfázia esetén nem egy egyszerű késéssel kell számolnunk, hanem egy összetettebb jelenséggel. Itt már kimaradhatnak lépcsőfokok a beszédfejlődésből és maga a fejlődés sem a tipikus utat járja be.
Ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy:
Mi történik a logopédiai foglalkozásokon?
A fejlesztés az elején egyéni formában történik, és rövidebb ideig (kb.25-30 perc) tart egy foglalkozás, igazodva az életkori sajátosságokhoz. Az egyéni tényezők figyelembe vételével dönthet úgy a logopédus, hogy két-három fős kiscsoportban folytatja a terápiát, mert a kiscsoporton belüli együttműködés dinamikáját kihasználva a fejlődés sokszor hatékonyan előmozdítható.
Nagyon fontos kezdeti feladat felkelteni a gyermek kommunikációs kedvét (pl. sok hangutánzó játékkal), fejlesztjük nagy- és finommozgásait (mondókákkal, gyermekdalokkal kísérve), hallási és látási figyelmét, emlékezetét és grafomotoros készségét, stb.
Két fontos cél a foglalkozások során a szókincs bővülése és a a beszédészlelés és –megértés fejlesztése. Jó esetben a beszédértés fejlődése mindig kicsit megelőzi a beszédprodukció fejlődését. A gyermek tehát mindig többet ért, mint amennyit mond.
A nyelvtani szerkezetek elsajátításának kezdete a terápia következő lépcsőfoka. Fokozatosan haladunk, így eljutunk a tőmondatoktól (pl. A baba áll.) az egyre hosszabb, összetettebb mondatok alkotásáig. Mindezek során a normál beszédfejlődés menetét követjük.
A beszédhangok helyes kiejtésének tanítására csak később kerül sor, ha a gyermek már beszél, de megkezdjük ennek előkészítését - először indirekt úton, azaz játékos hangutánzással, majd direkt hangfejlesztéssel: azaz a tükör előtt végzett gyakorlatokkal (beszédszervek ügyesítése, ajak- és nyelvtorna), hallási megkülönböztető gyakorlatokkal.
A mindenkori fejlesztő munka része a szóbeli emlékezet fejlesztése is pl. mondókák, dalok tanulásával, mondatismétlésekkel, rövid történetek mesélésével.
A megkésett beszédfejlődés és a diszfázia terápiája csak a családdal szoros együttműködésben lehet hatékony. A szülők partnerek a fejlesztésben, nagyon fontos feladatuk a logopédiai munka folytatása otthon a szakember útmutatásai szerint, lehetővé téve ezáltal, hogy a fejlesztő foglalkozásonon elsajátított tudás és készségek beépüljenek a kisgyermek mindennapi beszédtevékenységébe.
Könyvajánló
Mozdul a szó...súlyosan akadályozott beszédfejlődésű gyerekek korai integratív fejlesztése, Németh Erzsébet - S. Pintye Mária, Logopédia Kiadó, 2003
Képanyag a megkésett/akadályozott beszéd- és nyelvi fejlesztéshez, Bittera Tiborné - Juhász Ágnes, Logopédiai Kiadó Gmk, Budapest
Mit gondolsz? 1. Összefüggés, Dékány Judit, Logopédiai Kiadó
Mit gondolsz? 2. Analógia, Dékány Judit, Logopédiai Kiadó
Mit gondolsz? 3. Összehasonlítás, Dékány Judit, Logopédiai Kiadó
A gyermek, aki nem beszélt, Laurent Danon-Boileau, Pont Kiadó Kft., 2007
Így tanulnak beszélni a gyerekek, Erwin Richter - Walburga Brügge - Katarina Mohs , Tálentum Kft., 1997
Beszédpercepciós fejlesztő modulok, Gósy Mária - Imre Angéla, Nikol Kkt., 2007
Játszva gondolkodjunk! - Foglalkoztatókönyv óvódások számára, Szomor Éva - Szőke Rita, Medicina Könyvkiadó Rt., 2008
1000 első szavam, Napraforgó Kiadó, 2007
1000 állat matricája, Napraforgó Kiadó, 2005
Fejlesztő matricák - A ház szavai, Napraforgó Kiadó, 2006
Nagyikönyv - Mondókák, versek a logopédus-családterapeuta gondolataival, Pap Józsefné, Oktker Nodus Kiadó, Veszprém, 2008